För några dagar sedan föddes idén till att åka och samla ihop kvarblivna rälsspik, underläggsplattor och annat längs banan och efter att ha konkretiserat idén igår samlades Richard B, Kevin, Göran, jag och Minus idag!
När vi samlats i Svanskog dök det upp en del problem. Motordressinen vi tänkte använda gick inte att köra med, reservlösningen Z43 444 hade sina skavanker och stångkoppel mellan vanligt koppel och flaktrallans koppel fanns i Åmål – 20 kilometers bilväg bort.. Efter en knapp timmes åkande och fixande kunde vi dock åka iväg ut på banan. På bilden ovan, tagen från hytten på Z43 444, ser vi banans korsning med gångvägen strax norr om Svanskogs Folkets hus. Det har växt fort senaste åren och om någon med buskröjare för järnväg läser det här och är jättesugen på att röja sly och grövre växtlighet tar vi tacksamt emot dig!
Vi har kommit in i Bollsbytunneln. Efter en besiktning utförd av en extern besiktningsman kunde konstateras att de tidigare uppgifter vi haft om omfattningen av nödvändiga arbeten inte stämmer alls och att kostnaden för att få tunneln i ordning kommer att bli långt mycket lägre än de fyra miljoner som nämnts tidigare.
Vi vände vid hållplatsen i Bårnäs. Tanken med hela utfärden var att plocka gamla rälsspik, gamla underläggsplattor och annat som inte längre kan användas utan kan skickas till återvinning. Vi satte igång att gå längs banan och leta men vi hittade väldigt mycket mindre än beräknat. Nu återstår ju dock att beta av sträckan Bårnäs-Åmål Östra och vi får hoppas att lyckan är bättre där.
Länsgränsbron sedd från Västra Götalands län. Här behövs röjas rejält!
En bild från kilometer 18. Sjön Ömmeln till vänster och ’stridsvagnshindret’ knappt 50 meter längre bort i spåret.
Efter uppehåll för grillning och diskussioner vid stationen i Ömmeln bar det av mot Svanskog igen..
.. och vi avslutar med en bild från Bollsbytunneln tagen precis innanför mynningen närmast Ömmeln. Det som ska göras för att få tunneln helt trafiksäker igen är som sagt en del bergarbeten, men på Att göra-listan finns också att städa spårområdet och någon enklare form av klottersanering.
Som skrivs ovan är tanken att även gå sträckan Bårnäs-Åmål Östra när det finns möjlighet. Håll utkik på webbplatsens kalender och på vår Facebooksida!
/Text och foto David Sohlberg