Inför jubileet den 19 augusti är det naturligtvis mycket som måste göras. Inte bara en omfattande planering utan även en massa praktiska saker som städning av området, städning av fordon, se till så fordon funkar, beställa mat och mycket annat. Som tur är brinner en del för planeringsbiten, andra för fordon och så vidare så det inte blir att alla förbereder samma sak.
Idag var vi totalt 15 personer som samlats för att få ordning på det sista inför lördagen. Redan under vårens skrotinsamling och städdagar visste vi att det var mycket att göra för att snygga till området. Att det gått sakta med städandet under våren och försommaren visste vi om, men åtminstone jag trodde det skulle vara mycket mer gjort eftersom vi gett det som uppdrag åt de lönebidragsanställda redan i april. Nå, det var just inte så mycket att göra något förutom att hugga i ännu mer för att få allt i representabelt skick.
BJ Y3 106 och DJ H3 10 fick båda ut och sträcka på sig i solen. Även om det för Y3ans del bara blev några meter utanför lokstallet..
Vi flyttade buffertar, sliprar, tunnor, hinkar, verktyg och en mängd andra saker. De fräschaste av de skyltar och stolpar som stått mot BA-skjulets gavel ställdes upp för visning medan de andra åkte in i skjulet för tillfällig förvaring. Inne i lokstallet sorterade vi verktyg, elutrustning, skyltar och annat som av någon anledning inte hittat till sina förvaringsplatser. Museet städades liksom hörnet vid ordertavlan. I restaurangvagnen laddades upp med bestick, porslin och allt annat. DJ H3 10 hade dragits ut ur lokstallet och eldades sakta med säkert upp mot arbetstryck i pannan. Efter en stunds letande och svärande efter brandposthuvud, kopplingar och slangar lyckades vi till slut hitta det vi sökte och få igång brandposten så vi kunde fylla vatten i tendern på loket och i tanken på restaurangvagnen. Vi flyttade mindre representabla fordon ut ur blickfånget och ersatte dessa med andra. BJ Y3 106 drogs ut ur lokstallet för att vi skulle kunna visa upp ett ånglok även när DJ H3 10 var ute på de planerade turerna till Säffle.
Som trafikutövare för resorna till/från Säffle stod BJs och de skulle enligt uppgifter dyka upp någon gång sent på kvällen men eftersom vi förberett det vi kunde med de av våra fordon som skulle med i tågen så skingrades dagens arbetsgäng för att ladda upp inför morgondagen.
/Text och foto David Sohlberg