JÅÅJ 40 år

Efter mycket planering och många förberedelser var det så dags för jubileumsdagen. Allt gick inte som planerat, men till slut kunde vi se tillbaka på ett rätt lyckat evenemang.


DJ H3 10 under vändning på vändskivan.

Dagen började lite oroligt eftersom vi förföljdes av en regnskur på vägen till Åmål. Den höll i sig även efter att vi kommit fram men försvann så småningom och det fina vädret höll sedan i sig resten av dagen. Vi kom ner till lokstallsområdet strax efter 08.20 och kunde glädjande nog se att de flesta andra funktionärer redan kommit. Det mesta var på plats och DJ H3 10 väntade på att få köras ut på vändskivan.

Min roll under dagen var reserv ihop med att försöka hinna dokumentera så mycket som möjligt. Redan på morgonen fattades det dock växlingspersonal så det blev att snabbt rycka in för att få ut restaurangvagnen i god tid innan första tåget skulle gå mot Säffle. Dessutom var det lite bråttom att få undan vagnen. Vändskivekransen och uppställningsspåret för restaurangvagnen ligger nämligen så nära varandra att ett tenderlok inte kan vändas utan att man dragit undan den/de vagnar som står på uppställningsspåret först. Sagt och gjort – restaurangvagnen drogs undan, ångloket vändes och efter att ha växlat ut fordonen till spår 0 kunde vi lämna över fordonen och växlingen till BJs-personalen. Men vänta nu.. BJs? Ja, eftersom vi inte har eget trafiktillstånd och heller inte har vår egen bana i ordning fick jubileet planeras och genomföras med de medel och möjligheter vi hade. BJs ställde upp som trafikutövare för turerna på Trafikverkets spår och man hade med sig en rad vagnar.

Nästa uppdrag inom reservtjänstens ramar var att hålla en enkel genomgång med de konduktörer som skulle tjänstgöra på tågen. Biljetterna gicks igenom, biljettänger lånades ut och växelkassor likaså. I restaurangvagnen var allt klart förutom att elen brutits när vi växlade från lokstallsområdet och nu ville man ha tillbaka den för att ordna det sista. Nå, jag var klar med genomgången så nu var det bara att vänta på utväxlingen till spår 1 innan första avgången mot Säffle. Det var tänkt att köra tre turer Åmål-Säffle-Åmål. För att få lite variation på bilderna hade jag tänkt att åka med första tågparet och fota resenärer, fota det andra tågparet från platser efter linjen och sen fota besökare och annat inne på lokstallsområdet vid Åmål Östra.

Efter en stunds väntan kom växlingsledaren och meddelade att vi skulle få vänta ett tag till då vi ännu inte fått tillstånd att växla ut till plattformen. Minuterna blev till kvartar, avgångstiden 09.30 passerades med god marginal och klockan hann bli kvart över tio innan vi fick nya besked – för att inte försena hela programmet valde man att ställa in första turen till Säffle och tillbaka, så vi kom att stå kvar på samma spår en bra stund till innan vi äntligen rullade ut mot spår 1 och så småningom avgick mot Säffle 11.15.


DJ H3 10 med tåg 23666 strax norr om Åmål.

Det var en del folk ute och tittade och fotade längs linjen. Det fina vädret höll i sig och vi ankom Säffle några minuter efter tidtabellen. Loket kopplades loss och sattes efter rundgång ihop med vagnarna igen. Under det här uppehållet passade vi även på att fylla vatten i tendern med hjälp av Räddningstjänsten i Säffle. Återresan gick också bra och jag fick intrycket av att alla var nöjda trots den långa väntan och den uteblivna förstaresan.

Inne på lokstallsområdet var det försäljning av bland annat fika och film. Många ville se vårt museum och hade många frågor om verksamheten och enligt uppgifter ska allt gått bra även i Svanskog. Där besiktades SJ E2 935 på förmiddagen och man kunde därmed också se ett påeldat lok även där.

 


Bland de fordon som visades upp utanför lokstallet var SJ Y7 1207 och BJ Y3 106.

Den tredje och sista turen kördes också den som planerat. Även denna gång var det en del fotografer ute längs linjen och vi hade tänkt ta några bilder vid vägbron intill Johansson & söner i Säffle, men precis när vi hittat en bra vinkel så började det regna! In i bilen igen och efter en stunds funderande så siktade vi istället på en plats en bit söder om Säffle.


Tåg 89305 passerar transformatorstationen vid Guttane strax söder om Säffle.

Avgångstiden passerades med några minuter innan tåget kunde avgå, men sen såg vi röken och tåget passerade vår fotoplats. Snabbt ner till Åmål igen för att vara med vid inväxlingen av restaurangvagnen till Åmål Östra igen. Det tog en stund att få vagnen ur tågsättet, men till slut kunde vi ta den med till lokstallsområdet igen. Men först lite väntan under tiden som DJ H3 10 kördes in till vändskivan. Efter att lokets vänts backade man in mot lokstallet och vi kunde växla in restaurangvagnen på sitt uppställningsspår.

 

/Text och foto David Sohlberg

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.