Signalavdelningens arbetshelg 20-22 september

Verksamheten inom signalavdelningen har, liksom resten av föreningen, gått på sparlåga en tid. Men efter att vi fått tillfälle att överta en del material så beslutade vi att göra en stor insats under hösten.

Dag ett..

På kvällen den 20 september samlades vi i Karlstad och efter att ha åkt till Åmål tog vi oss direkt ut till vägskyddet vid E45 för genomgång och förberedelser. Området hade börjat växa igen, men tack vare Robert var ytan närmast kuren ordentligt röjd. Någon timme och några småjobb senare gav vi upp för dagen och åkte till Svanskog för övernattning.

.. dag två..

Ny dag och dags att börja beta av punkterna på jobblistan. Där fanns bland annat byte av alla V-tavlor, bombyten vid E45, lampbyten och komplettering av försvunna linser och lock i en del signaler mot vägen, översyn av alla batterier och byte av en del anslutningskablar.

Tyvärr nappade ingen på efterlysningarna av arbetskraft vi gjorde under månaden vilket gjorde att vi bara var tre personer på plats men vi jobbade på med allt vi kunde. När vi kom till bombytet vid E45 insåg vi att det skulle bli lite knepigt att få till på så få personer och dessutom hade något blivit fel med elmatningen till vägskyddet vilket gjorde att vi inte skulle kunna ha igång varningssignaleringen mot vägen under tiden. Vi ansåg det därmed lite för osäkert att genomföra, så något besvikna flyttade vi därför fram bytet till den kommande arbetshelgen senvåren 2025.


Minus byter V-tavlor vid E45


Efter byte till nya V-tavlor och målning av signalen och dess skärmar blev det riktigt stor skillnad!


Dags för samma insats i Slommerud..


.. och där blev det även lampbyte. Minus fixar och Henrik berättar hur man gör.

Lite provkörning, mätningar och småjobb senare bröt vi av lite genom att åka in till Åmål och Örnäsvallen för att där kolla på lokalfotboll(!) och därefter ta en sen lunch på Åmåls pizzeria.

Så, tillbaka ut i djungeln igen. Nu var det dags att ta sig an vägskyddet vid Jakobsbyn. Även där blev det V-tavelbyten, målning av blekta/rostiga signaler/skärmar och fixande med kablar och kontakter till batterierna.


Vid Jakobsbyn har både reflexer och kryssmärken klarat sig bra. Däremot fick ena signalen mot vägen och vägsignalen kärlek i form av färg.

Ni minns det där om E45? På kvällen när vi var i Jakobsbyn dök räddningen upp i form av Rickard som lovade att både dyka upp på söndag morgon och ta med sig ett mobilt elverk!

.. och dag tre.

Vi samlades på morgonen ute vid E45 och efter att ha kopplat in elmatning från elverket kunde vi dra igång med bombytet. Allt gick smidigt förutom att de nya bommarna svällt lite men efter lite hemslöjd fick vi till allt som tänkt.


Ena bommen är bytt och Minus, Henrik och Rickard är inne i djupa diskussioner..


De gamla bombrädorna var inte mycket att hurra för, men vi tog tillvara stag och annat till signalförrådet.


Båda bommarna är bytta och vi ser Henrik koppla in matningen till bomlyktan på den högra bommen.

Efter inkoppling och provning blev det lite mer jobb på platsen men sen kunde vi packa ihop och städa runt kuren. En del får som sagt kvarstå till våren 2025, men vi hann med det mesta på listan så det var en nöjd trio som rullade norrut mot Karlstad och Ludvika.

Text och foto – David Sohlberg

 

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.