Idag var den första av många planerade arbetsdagar vid Åmål Östra. Det kommer ju alltid att finnas en massa att göra, men till att börja med kommer vi att koncentrera insatserna för att städa upp lokstallsområdet och bangården inför årets tågsläpp i slutet av april.
Drygt tio personer gjorde en stor insats för JÅÅJ under arbetsdagen och glädjande nog var det tre personer som inte hade varit aktiva i vår verksamhet tidigare.
Det hanns med en hel del! Den stora skräphögen gick upp i rök, nästan all räls som legat intill spår 1 plockades fram och ska nu kapas inför återvinning, det blev skräpkörning till Östby sopstation, ihopsamling av skrot och bangården städades på kvistar, brädbitar och annat.
Ansökansarbetet då. Ja, det har legat nere en tid men fick idag en nystart. Villkoren och direktiven har dock ändrats och kommer att ändras framöver så för att få ordning på allt och ordna en bra grund att utgå från hade vi med oss järnvägskonsulten Anne-Marie Olovsdotter via undertecknads telefonhögtalare större delen av mötet.
Bilden ovan är en stilstude i ämnet ’lyssna koncentrerat’ och det var ungefär det vi gjorde i lite över tre och en halv timme förutom att sticka in frågor och skriva på tavlan då och då. Från vänster Göran Sohlberg, (helt skymd bakom honom är) Gerhard Jansson, Bitte Hultenberg och Ulrika Bäckström.
Det började med en enkel ruta i mitten men blev sen mer och mer omfattande.. Vi gick igenom allt från (relativt) enkla frågor som vad vi vill göra till hur vi ska lösa frågor kring och ha rutiner för allt från fordon och bana till säkerhet och eventuella olyckor.
På duken till höger visade vi bland annat riskanalysmallar men emellanåt fick den visa den något alternativa ’Faringesäon’ med ännu mer alternativa handsignaler från 1988.
Text – David Sohlberg. Foto – David Sohlberg (1, 3 och 4) och Kevin Larsson Rimo (2)